Cal extremar les mesures per facilitar la participació de les pimes en els contractes públics.
La gran crisi econòmica que està deixant la sanitària generada per la Covid-19, exigeix un esforç especial d'aportació de fons públics i d'eficiència en el maneig dels mateixos. El Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència d'Espanya preveu una inversió de 72.000 milions entre els anys 2021 i 2023, provinents de Fons per a la Reconstrucció de la Unió Europea. Una bona part d'aquests diners es gestionarà mitjançant contractes públics. El sector públic gestiona mitjançant contractes al voltant de l'15% de l'PIB nacional, percentatge que s'incrementarà considerablement en aquests anys. Una adequada articulació d'aquest mecanisme de col·laboració entre el sector públic i privat que suposa tot contracte, permetrà un major impacte global en l'economia, directe i indirecte.
La normativa comunitària (directives de 2014) i espanyola (Llei de Contractes de el Sector Públic 9/2017, LCSP; i RDL 3/2020, de contractació en determinats sectors) imposen una utilització estratègica i íntegra de la contractació pública. Això suposa desterrar la corrupció i orientar els contractes que se celebrin per coadjuvar a les polítiques comunitàries en matèria social, mediambiental, d'innovació i de foment de les pimes. Es tracta no de gastar més, sinó de gastar millor.
No obstant això, com han posat de manifest informes de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat (IGAE), la OIReScon (Oficina Independent de Regulació i supervisió de la contractació) i memòries de tribunals de recursos contractuals, la utilització estratègica de la contractació pública està poc estesa i segueixen apareixent denúncies per corrupció i pactes col·lusoris lligats a contractes públics. Resulta per tant imprescindible que tots els poders adjudicadors redoblin els seus esforços per fer efectiva la màxima rendibilitat social dels contractes públics. Sense descuidar els aspectes socials i mediambientals en els contractes, potser la millor política social sigui l'ocupació de qualitat que generen les pimes innovadores.
Per potenciar la innovació empresarial a través dels contractes públics, cal ampliar els mecanismes de finançament i incentivar, també a les entitats locals, la "compra pública d'innovació" (compra de tecnologia i serveis innovadors) i de la "compra pública pre -comercial "(amb la participació en els propis processos d'R + d + I); a més, s'ha de promoure la innovació en totes les fases de procediment de contractació: en la definició de l'objecte de el contracte, en la valoració de les ofertes tècniques i amb la imposició de condicions especials d'execució.
L'objectiu de promoure una major participació de les empreses petites i mitjanes en la contractació pública, deriva de el pes que tenen en l'economia europea, són la seva "espina dorsal" (Comissió Europea 2014). És el sector més ampli i que més ocupació i valor afegit genera en l'UE (en el nostre país (71,9% l'ocupació empresarial i el 61,3% el valor afegit brut). No obstant això, tot just reben el 35% dels contractes públics i un percentatge econòmic inferior. les pimes són també el sector més vulnerable a les crisis i l'actual està resultant especialment letal per a aquestes empreses. cal extremar les mesures per facilitar la participació de les pimes en els contractes públics, especialment generalitzant la licitació dels contractes en lots, com imposa la legislació comunitària i espanyola, sobretot en les obres, on al nostre país és excepcional en veure lots (a diferència, per exemple, del que passa a França). Reduir les càrregues administratives i econòmiques (en garanties i temps de pagament especialment) i simplificar els criteris d'adjudicació, ajudaran també a incrementar la presència de pimes en les licitacions públiques, el que es traduirà en una major co ncurrencia competitiva i una major especialització en els adjudicataris.
Finalment, han de redoblar-els esforços per minimitzar la corrupció, que detreu entre un 10 a un 25% dels recursos públics que maneja contractació pública (47.5000 milions d'euros a Espanya segons la CNMC, 2015). Per això cal reforçar els mecanismes que garanteixen la transparència material en totes les fases de la contractació, especialment en les "zones fosques" (OCDE, 2007). Per això, a més d'objectivar a l'màxim l'adjudicació, és imprescindible garantir unes especificacions tècniques que no restringeixin la concurrència i controlar que s'executa el contractat en les condicions de temps, preu i qualitat pactades.
Aconseguir aquesta major rendibilitat social dels contractes públics, millorar la seva eficiència, és una feina que requereix la implicació de tots els intervinents en el procediment de la contractació, amb un decidit impuls polític i un reforç de professionalització de tots els intervinents en els processos de contractació, tant de la banda públic com de l'empresarial.
José Manuel Martínez Fernández, doctor en Dret, és vicesecretari general Ajuntament de Valladolid i director de l'Observatori de Contractació Pública Local de COSITAL.
Anci trasllada a Govern un document amb 168 projectes a punt per licitar-
Són obres que majoritàriament necessiten una inversió menor de 100 milions
El sector de la construcció aspira a erigir-se en el principal receptor de les ajudes directes i el finançament que Espanya disposarà a través del Fons de Reconstrucció de la Unió Europea, dotat amb un volum entre les dues partides pròxim als 140.000 milions d'euros. Per això, les organitzacions empresarials s'estan mobilitzant i han començat a traslladar propostes concretes a Govern i a les diferents administracions públiques perquè les incloguin en les sol·licituds a la Comissió Europea.
L'Associació Nacional de Constructors Independents (Anci) ja ha remès a el Ministeri de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana i a el Ministeri de Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, així com a altres organitzacions empresarials i entitats territorials un exhaustiu document que de moment inclou 168 projectes concrets que suposen una inversió total de 16.983.000 d'euros. Aquest llistat està viu i l'organització que presideix Jaime Lamo de Espinosa "vol comptar amb tot al sector, amb tot aquell interessat a sumar i en aquesta línia s'està treballant".
La majoria de les actuacions són de fins a 100 milions d'euros d'inversió que es troben en una fase madura
Es tracta de projectes incardinats en alguna de les deu polítiques palanca previstes pel Govern, així com referenciada la seva aportació a l'acompliment de l'Agenda 2030 (Objectius de Desenvolupament Sostenible -ODS- en els que impacta). La majoria de les actuacions són de fins a 100 milions d'euros d'inversió que es troben en una fase madura, llestos per a licitar, una condició que el sector considera "crucial per a l'aprofitament i l'execució en temps i forma dels fons europeus". "El dèficit inversor acumulat des de fa més d'una dècada permet identificar actuacions necessàries postergades", assenyalen des de l'organització que aglutina les constructores no cotitzades.
Un escenari que, a més, l'pandèmia està agravando.Como mostra d'aquest dèficit, n'hi ha prou observar l'evolució de les licitacions en infraestructures. El 2009, el conjunt de les Administracions Públiques va treure concursos per gairebé 40.000 milions d'euros i en 2019 la xifra es va limitar a menys de 19.000 milions. Un volum que encara serà inferior a 2020. Les dades demanades per Seopan fins al setembre constaten una caiguda de l'licitació pública de l'33,6% respecte a el mateix període del l'any passat. I en termes de contractació, l'evolució ha estat similar en l'última dècada i en el present exercici, en els nou primers mesos, la caiguda arriba al 41,9%.
Totes les obres encaixarien en les condicions que exigeixen el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) i el React EU
Totes les obres encaixarien en les condicions que exigeixen el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) i el React EU. Dels projectes, 142 corresponen a actuacions per part de l'Administració General d'Estat, amb una inversió total de 13.796.000 d'euros. A el Ministeri de Transports, encapçalat per José Luis Ábalos, li corresponen 110, amb 12.317.000, amb el focus en xarxes interurbanes de transport, accessibilitat i mobilitat urbana i mercaderies i logística.
Mentrestant, el de Transició Ecològica abastaria 32 iniciatives amb un pressupost de 1.479 milions d'euros encaminats fonamentalment a accions en matèria d'aigua (abastament, depuració, regadius i regulació d'avingudes i inundacions) i medi ambient.
Per a algunes d'aquestes àrees d'actuació i en l'àmbit de la salut, Anci proposa per ara 21 projectes a les comunitats autònomes, amb 2.787 milions d'inversió, i cinc a les administracions locals, amb 400 milions.
Carreteres i AVE, al capdavant
Per tipus d'infraestructures, les carreteres representen la major partida, amb 7.184.000 d'euros, seguides de l'AVE, amb 2.668.000; la mobilitat urbana (metro), amb 1.930 milions; el ferrocarril convencional, 1.898 milions; les hidràuliques, 1.758 milions; ports, 600 milions; logístiques, 460 milions; hospitalàries, 295 milions; autobús, 140 milions, i aparcaments, 50 milions.
https://www.ejeprime.com/empresa/defensa-subasta-18-activos-inmobiliarios-por-49-millones-de-euros.html
https://cultura.gencat.cat/ca/detall/Noticies/CLT082?utm_source=SUBVENCIONS+DEPARTAMENT+DE+CULTURA&utm_campaign=4fe8570dd9-EMAIL_CAMPAIGN_2020_01_28_09_34_COPY_02&utm_medium=email&utm_term=0_4d759b0c43-4fe8570dd9-82073925
Divisió SIGO, SL arriba a un acord amb Gremi de Cambra de Comerç de Barcelona per informar als seus associats de la informació de licitacions públiques (Concursos) https://www.cambrabcn.org/licitacambra/servei-d-alertes/divisio-sigo-sl
#licitacions #contractaciopublica #concursos
Divisió SIGO, SL arriba a un acord amb Gremi de Constructors d'Obres de Barcelona i Comarques per informar als seus agremiats de la informació de licitacions públiques (Concursos) https://lnkd.in/ddYw4Tp
#licitacions #contractaciopublica #concursos
El dia 12 de novembre de 2020 s'ha publicat en el BOE aquesta Llei, que té per objecte regular determinats aspectes dels serveis electrònics de confiança, com a complement del Reglament (UE) núm. 910/2014 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 de juliol de 2014, relatiu a la identificació electrònica i els serveis de confiança per a les transaccions electròniques en el mercat interior i pel qual es deroga la Directiva 1999/93/CE (article 1), i que deroga, entre altres disposicions, la Llei 59/2003, de 19 de desembre, de signatura electrònica. Aquesta Llei s'aplica "als prestadors públics i privats de serveis electrònics de confiança establerts a Espanya", així com "als prestadors residents o domiciliats en un altre Estat que tinguin un establiment permanent situat a Espanya, sempre que ofereixin serveis no supervisats per l'autoritat competent d'un altre país de la Unió Europea" (article 2).
Entre altres aspectes, conté diverses disposicions relatives als certificats electrònics. Així, preveu que la identitat del titular en els certificats qualificats es consignarà, "en el supòsit de certificats de signatura electrònica i d'autenticació de lloc web expedits a persones físiques, pel seu nom i cognoms i el seu nombre de Document Nacional d'Identitat, nombre d'identitat d'estranger o número d'identificació fiscal, o a través d'un pseudònim que consti com tal de manera inequívoca"; i "en el supòsit de certificats de segell electrònic i d'autenticació de lloc web expedits a persones jurídiques, per la seva denominació o raó social i el seu número d'identificació fiscal", havent d'indicar-se, en defecte d'aquest, "un altre codi identificatiu que li identifiqui de forma unívoca i permanent en el temps, tal com es reculli en els registres oficials" (article 6).
D'altra banda, si bé la identificació de la persona física que sol·liciti un certificat qualificat exigirà la seva personació davant dels encarregats de verificar-la i s'acreditarà mitjançant el Document Nacional d'Identitat, passaport o altres mitjans admesos en Dret, s'habilita perquè reglamentàriament, mitjançant Ordre de la persona titular del Ministeri d'Assumptes Econòmics i Transformació Digital, es determinin "altres condicions i requisits tècnics de verificació de la identitat a distància i, si procedeix, altres atributs específics de la persona sol·licitadora d'un certificat qualificat, mitjançant altres mètodes d'identificació com a videoconferència o vídeo-identificació que aportin una seguretat equivalent en termes de fiabilitat a la presència física segons la seva avaluació per un organisme d'avaluació de la conformitat" (article 7).
Aquesta Llei, d'acord amb la seva disposició final setena, entrarà en vigor l'endemà al de la seva publicació en el BOE.
https://elpais.com/economia/2020-11-06/dinero-europeo-para-rehabilitar-su-vivienda.html
https://www.merca2.es/todo-necesitas-saber-deuc
https://contractacio.gencat.cat/web/.content/difusio/publicacions/indicadors/informes/concurrencia/informe-concurrencia-2019.pdf