La línia ICO-PIME destina aquest any 7.000 milions d’euros a finançar els projectes d’inversió de les micro, petites i mitjanes empreses catalanes, en condicions preferents i simplicitat en la tramitació dels préstecs.
Termini: Fins el 22 de desembre de 2008 o finalització dels fons.
Objectiu:
L’objectiu últim de la línea és afavorir el creixement i el desenvolupament de les PIME, millorar la seva competitivitat i impulsar la creació d’ocupació.
Beneficiaris:
Qualsevol micro, petita o mitjana empresa pot sol·licitar aquest finançament oficial.
L’Institut de Crèdit Oficial té acords de col·laboració amb la majoria de bancs, caixes d’estalvi i caixes rurals.
Documentació:
L’empresari tindrà de justificar la inversió finançada comprometent-se a aportar factures, justificants de pagament, projectes, escriptures o qualsevol altre document. Les entitats financeres tindran dret a sol·licitar a l’emprenedor que aporti determinades garanties, ja siguin hipotecàries, personals, avals mancomunats, o procedents de societats de garantia recíproca.
Import màxim:
L’import màxim és de 1,5 milions d’euros per beneficiari i any, ja sigui en una operació o en diverses.
a) Fins el 90 % de l’import total net de la inversió per a les microempreses.
b) Fins el 80 % de l’import total net de la inversió per a les pimes.
Inversions subvencionables:
Inversions en actius fixos nous:
- Inversions en actius immaterials tecnològics
- Inversions per les partides de despeses en actiu material
- Inversions en despeses de constitució, primer establiment en empreses de nova creació (constituïdes a partir de l’1 de juliol del 2006).
Inversions no subvencionables:
- Inversions immobiliàries superiors al 80 % del cost total del crèdit sol·licitat.
- Les inversions en actius immaterials no tecnològics (concessions, llicències, franquícies, traspassos, etc.) que estiguin comptabilitzades en el Pla comptable presentat al sol·licitar el crèdit no podrà superar el 50 % de la inversió total per la qual es sol·licita el finançament.
- Inversions en reestructuracions de passiu o refinançament de deute, actiu circulant, pagaments de l’IVA o d’altres impostos.
Amortitzacions:
L’ICO ofereix als emprenedors 4 terminis d’amortització del crèdit:
- 3 anys, sense carència
- 5 anys, sense carència o amb un període de carència d’1 any
- 7 anys, sense carència o amb un període de carència de 2 anys
- 10 anys, sense carència exclusivament per el component immobiliari de la inversió
Tipus d’interès:
- Tipus d’interès fix: segons referència ICO + 0,65 punts percentuals
- Tipus d’interès variable: en referència a EURIBOR 6 mesos + 0,65 punts percentuals
Comissions:
- Obertura, estudi i disponibilitat: 0 %
- Cancel·lació anticipada: fins a l’1 % en operacions formalitzades a un tipus d’interès fix
La Llei 17/07, de 21 de desembre, de mesures fiscals i financeres, és l’instrument que dóna força jurídica a l’acord de govern aprovat el juliol de 2007. Concretament, l’article 24 modifica la Llei 4/2004, d’1 de juliol, reguladora del procés d’adequació de les activitats d’incidència ambiental al que estableix la Llei 3/1998, de 27 de febrer, de la intervenció integral de l’Administració ambiental.
Aspectes a destacar:
1. Queden excloses del procés d´adequació les activitats de l´annex II.2 que disposin de llicència municipal per desenvolupar la seva activitat actual.
2. Per compensar les empreses que podent-se acollir a aquesta mesura, ja hagin fet l´adequació, s´estableix que per a aquestes els controls periòdics s´iniciaran el 2015. Per a la resta, els controls començaran a computar el 2011.
3. S´estableix que el programa d´adequació té vigència indefinida, per a aquelles empreses que no es poden acollir a l´exempció i han de fer el procés d´adequació.
S´especifica que, per a aquests casos, la manera d´adequar-se és a través d´una avaluació ambiental verificada.
Recomanacions PIMEC:
-No és vàlida qualsevol llicència, aquesta ha de contrastar amb l´activitat que s´està desenvolupant actualment.
-No són vàlides les llicències provisionals si no es disposa de l´acta de comprovació conforme s´han dut a terme les mesures correctores indicades.
Per aquelles empreses que no es puguin acollir a l’exempció, des del Dept. de Medi Ambient de PIMEC ens oferim a ajudar-vos en tots els aspectes necessaris.
Un any més l´Institut Gaudí de la Construcció és present a la Fira Expo Jove -estand 125-, saló d´informació i orientació juvenil que té per objectiu principal recolzar als joves en la presa de decisions del seu futur professional i laboral.
La fira organitzada pel Consell Comarcal del Gironès i Fira Girona va obrir les seves portes ahir, 22 de gener, fins al 25 de gener de 2008. L´Alcaldessa, Anna Pagans, i els regidors d´Educació i Cultura van ser els encarregats d´inaugurar la fira.
L´Institut Gaudí de la Construcció considera la formació com un element clau per millorar la qualificació dels treballadors de la construcció, tant per capacitar-los professionalment com per garantir la seva pròpia seguretat davant els riscos que comporten les obres.
L´Institut Gaudí de la Construcció entén la formació del sector com un sistema global i ofereix formació reglada del cicle formatiu de grau mitjà en obres de construcció per a joves, formació ocupacional per a joves en situació d´atur, formació contínua per a treballadors del sector i formació monogràfica a mida de les especialitats segons les necessitats d´empreses i particulars. A més, disposa d´una àmplia oferta formativa, que comprèn tots els oficis i especialitats del sector de la construcció.
Foment licita la instal·lació de barreres de seguretat en diversos trams de carreteres de Lleida
• El pressupost de licitació puja a 2,91 M €
Madrid, 18 de gener de 2008 (Ministeri de Foment).
El Ministeri de Foment ha licitat, amb la seva publicació en el Butlletí Oficial de l´Estat, les obres per a instal·lació de sistemes de contenció i millora d´equipament en diversos trams de les carreteres N-230, N-240 i N-260, a la província de Lleida. El pressupost de licitació puja a 2.916.141,53 euros.
Les obres contemplades en el projecte tenen per objecte la millora de la seguretat viària en les següents carreteres i trams de la província de Lleida mitjançant la millora dels sistemes de contenció i de l´equipament:
• N-230. Diversos trams:
Del p.k. 6+000 al p.k. 29+100.
Del p.k. 117+400 al p.k. 187+100.
• N-240. Del p.k. 49+100 al p.k. 118+400.
• N-260. Del p.k. 193+300 al p.k. 347+200.
Característiques Tècniques:
_ Desmuntatge d´algunes zones de barrera existent.
Les Línies ICO 2008 de Suport a l´Empresa: Emprenedors, PIME, Creixement Empresarial i Internacionalització, s´emmarquen dins del Pla de Foment Empresarial lloc en marxa pel Govern.
14 de gener de 2008.- El Vicepresident Segundo del Gobierno i Ministre d´Economia i Hisenda, Pedro Solbes, ha presidit avui la firma dels convenis de col·laboració de les Línies de l´ICO 2008 de Suport a l´Empresa Espanyola, entre el President de l´Institut de Crèdit Oficial, Aurelio Martínez i els responsables de les Entitats de Crèdit més dinàmiques en la concessió de préstecs de la
Línia ICO-PIME 2007.
Amb la firma d´aquest Conveni Marc es posen en marxa les quatre Línies ICO 2008 de Suport a l´Empresa: Línia ICO-PIME, Línia ICO-Emprenedors, Línia ICO-Creixement Empresarial i Línia ICO-Internacionalització, amb una dotació global de 7.275 milions d´euros.
Aquestes línies formen part del Pla de Foment Empresarial aprovat pel Govern el febrer de 2006, que té com objectius potenciar la iniciativa emprenedora de la societat, promoure la creació de noves empreses, abonar el creixement empresarial, impulsar la internacionalització i millorar la competitivitat de les empreses espanyoles.
Les Línies ICO 2008 de Suport a l´Empresa permeten als empresaris accedir a préstecs amb tipus d´interès preferencials, a llarg termini i sense comissions, per al desenvolupament dels seus negocis en qualsevol de les seves fases: creació, ampliació, expansió i internacionalització.
L´ICO en 2007 va finançar amb càrrec a aquestes quatre línies, 136.590 projectes empresarials per un import de 8.770 milions d´euros, que van generar una inversió induïda de 14.962 milions d´euros i que van permetre crear o consolidar 197.000 llocs de treball. Aquestes xifres són les més altes des de la posada en marxa de les Línies ICO de Suport a l´Empresa.
Durant el període 2004-2007 s´han finançat gairebé 370.000 projectes, per import de més de 23.000 milions d´euros, que han generat una inversió induïda de més de 41.000 milions d´euros i han possibilitat la creació o consolidació d´al voltant de 550.00 llocs de treball.
Línia ICO-PIME La dotació pressupostària inicial de la Línia ICO-PIME 2008 es manté en 7.000 milions de
euros, si bé podria ampliar-se en funció de la demanda, igual que va ocórrer durant l´any passat.
Aquesta Línia ofereix préstecs de fins a 1,5 milions d´euros, a un tipus d´interès variable d´Euríbor a 6 mesos + 0,65% o l´equivalent a tipus fix, sense comissions i amb uns terminis d´amortització de 3, 5, 7 i 10 anys.
Per facilitar l´accés als préstecs de la Línia ICO-PIME, l´Institut firma acords de col·laboració amb la pràctica totalitat de les entitats de crèdit que operen a Espanya. Durant 2007, un total de 72 entitats van col·laborar en la tramitació, estudi i aprovació de les sol·licituds, contribuint un any més a l´èxit d´aquesta Línia.
En els seus 14 anys de vigència, la Línia ICO-PIME ha evolucionat per adaptar-se a les exigències del mercat, per a això l´ICO ha concentrat els seus esforços a augmentar la dotació de la mateixa, millorar les condicions de finançament i fer-la accessible al major nombre d´empreses. Des de 1993 la Línia ICO-PIME ha concedit préstecs per un import superior a 42.868 milions de
euros, que han servit per finançar 648.834 projectes i han possibilitat la creació o consolidació de més de 1.100.000 llocs de treball.
En 2007 la dotació inicial de la línia va ser de 7.000 milions d´euros. Degut al consum dels fons i a la important demanda per part dels empresaris es va decidir ampliar la dotació fins als 9.000 milions d´euros. Aquesta quantitat és la més alta posada al mercat per l´ICO des de la creació de la Línia ICO-PIME en 1993. Es van formalitzar 134.860 operacions, fet que suposa un
increment del 17,68% respecte a 2006.
Per Comunitats Autònomes les més dinàmiques en la sol·licitud de crèdits han estat en primer lloc, Catalunya amb un 18,26% de les disposicions, seguida de la Comunitat Valenciana amb el 13,68% i d´Andalusia amb l´11,61%. En la distribució sectorial, el comerç i la reparació de vehicles concentra el major nombre d´operacions amb el 16,32%, seguit del transport, emmagatzematge i comunicacions amb el 16,30% i del sector de la construcció amb l´11,97%.
“Durant un dia assolellat d´estiu, una hectàrea de gespa pot arribar a evaporar 22.000 litres d´aigua, fenomen que pot tenir molta incidència en la temperatura de l´aire. D´igual manera, l´evaporació diària d´un hagi adulta pot proporcionar un efecte de refredament de l´aire de 1.000 megajulios (és a dir, prop de 280 kW/h o l´equivalent a un sistema de climatització de 10 elements funcionant 20 hores al dia).
La diferència de temperatures superficials entre l´herba i l´asfalt pot superar fàcilment els 15èC. La temperatura de l´aire a la zona microclimàtica (de 0.30 a 1.20 metres) situada sota aquestes superfícies presenta també apreciables diferències de l´ordre de 6èC o fins i tot majors. La disposició i proporció relativa de les superfícies de vegetació i de superfícies no-evaporatorias (voreres, calçades, cobertes, etc.) influiran parcialment en les temperatures de l´aire ambient. Això actuarà sobre les exigències de climatització dels edificis d´aquest sector i permetrà eventualment fer ús de la ventilació natural com tècnica de climatització. Sumem a l´avantdit que la vegetació ajuda a purificar l´aire.
De tota manera, la vegetació deu utilitzar-se al màxim, i, sempre que sigui possible, les superfícies construïdes, com carrers, sostres, etc. hauran d´estar protegides per les ombres dels arbres.
Les superfícies no vegetals són molt més calents que la gespa (encara més fresc si està regat), doncs no perden calor per evaporació. Una coberta negra és més calent que una calçada asfaltada perquè la massa de terra situada sota el recobriment emmagatzema part de la calor. Un recobriment lleuger de coberta proveït d´un aïllament situat darrere té escassa inèrcia tèrmica, és a dir, s´escalfarà molt. En canvi, les cobertes regades o plantades amb gespa poden ser molt fresques.” (Roger Camous i Donald Watson, “L´Hàbitat Bioclimàtic”, GG, pàg.29).
“Les plantes, com l´heura, són mitjans de climatització molt útils quan es col·loquen prop de l´embolcall de l´edifici. La temperatura superficial dels murs protegits del sol es reduirà i, per tant, cap a l´interior es transmetrà menor quantitat de calor.
Si, per exemple, la cobertura que proporciona una heura que ascendeix per un enjaretado concedeix una reducció del 50% de la radiació solar que incideix pel mur, pot estimar-se que s´obtindrà per a un mur orientat a oest i durant un dia d´estiu una disminució en el guany de calor entorn de 550 kilojulios per metre quadrat (0.15 kWh/metre quadrat).
Un mur d´heura és un dispositiu d´ombra eficaç i elegant que simultàniament protegeix la façana contra part de la radiació solar i refreda la capa d´aire que està en contacte amb el mur mitjançant l´evaporació de l´aigua superficial de les fulles.” (Roger Camous i Donald Watson, “L´Hàbitat Bioclimàtic”, GG, pàg.33).
Juan Ignacio Llopis Cotanda
Arquitecte Superior
Barcelona, 8 de enero de 2008
Es publicarà un text amb els noms de totes les entitats del món econòmic i social de Catalunya
Els constructors demanen la gestió descentralitzada de l´aeroport de Barcelona
El Gremi de Constructors d´Obres de Barcelona i Comarques s´ha adherit a la campanya de comunicació ´Catalunya vol volar més alt´. La iniciativa demana un nou model de gestió per a l´aeroport de Barcelona i la impulsa l´associació FemCAT, amb el suport de nombroses entitats del món econòmic i social de Catalunya. Segons el president del Gremi de Constructors de Barcelona i Comarques, Néstor Turró, ´el Gremi ha demostrat al llarg de la seva història l´arrelament i el compromís amb el territori, i és des d´aquesta coherència que defensem un model de gestió que situï l´aeroport de Barcelona com una instal•lació capdavantera a nivell europeu i, alhora, que projecti Catalunya arreu del món´.
El Gremi de Constructors d´Obres de Barcelona i Comarques (gremi-obres) s´ha adherit a la campanya de comunicació ´Catalunya vol volar més alt´. La iniciativa demana un nou model de gestió per a l´aeroport de Barcelona i la impulsa l´associació FemCAT, que és una fundació privada que impulsen empresaris, directius i professionals d´àmbits diversos, creada amb l´objectiu de dur a terme i donar suport a iniciatives que permetin el progrés de la societat catalana.
Segons Turró, Catalunya vol volar més alt i per això reclama una gestió descentralitzada de l´aeroport de Barcelona i la participació de Catalunya en un nou model eficient, modern i professional. La campanya consisteix en la publicació a plana sencera d´un text demanant un canvi de model de gestió, amb els noms de totes les entitats del món econòmic i social de Catalunya que hi prenen part.
El Gremi de Constructors d´Obres de Barcelona i Comarques és una entitat sense afany de lucre que representa a més de 4.500 pimes del sector constructor català. El principal objectiu de l´entitat és la defensa dels interessos dels seus agremiats i la representació de les empreses constructores catalanes davant de les administracions, institucions socials, entitats vinculades al món de la construcció i mitjans de comunicació.
Font: Construnario
Diario personal de un agente inmobiliario
Hace unas semanas llegó a esta redacción un correo electrónico en el que Mariano González, gerente de una agencia inmobiliaria con cuatro oficinas en el Baix Llobregat, narraba en primera persona, y con una excepcional franqueza, las vivencias profesionales. La reproducimos por su interés.
18 votos
135 comentarios
08/01/2008 | Actualizada a las 03:31h
Durante los seis primeros meses de este año las ventas fueron iguales a las del 2006, pero a partir de julio se empezó a apreciar realmente el descenso en las ventas, que hoy representan un 60% menos que el mismo periodo del año 2006. Las viviendas de obra nueva en nuestra zona han experimentado una bajada en torno al 10% por parte de la mayoría de promotores, que necesitan vender para poder hacer frente al coste mensual de la financiación que tienen asumida con los bancos'.
Seguir leyendo noticia
'Ningún promotor de la zona tiene previsto poner ninguna obra en marcha y menos aún comprar solares mientras no venda las viviendas que tiene finalizadas o en fase de construcción. Esto dibuja un futuro incierto, en el que ya en 2008 muchas personas se van a quedar sin trabajo en el sector: fábricas de materiales, arquitectos, transportistas... Y en cuanto a las administraciones, tanto central como autonómica, cuando se quieran dar cuenta no estarán ingresando ni si quiera el 40% del IVA o del AJD (actos jurídicos documentados) que ingresaban hace un año.'
'El paron está asegurado. Las cifras que barajan los organismos oficiales, profesionales del sector y banca son siempre sobre ventas escrituradas, muchas de ellas cerradas hace meses, por lo que los descensos que aprecian están siempre en torno al 12%-15%. Dentro de un año esas cifras serán del 60% o 70%, que es la realidad a pie de calle hoy'.
'La crisis actual se gestó hace aproximadamente un año y medio, pero no la supimos ver ya que estábamos sumergidos en la filosofía del todo se vende al precio que sea.Cada uno debe empezar por asumir su parte de culpa; Gobierno, bancos, inmobiliarias, constructores, promotores, fabricantes y suministradores de materiales, inversores, especuladores y también los propietarios de los solares y los vendedores de vivienda de segunda mano'.
'Hoy, los mismos bancos que hace un año llamaban para ofrecerme hipotecas ahora nunca están para atenderme, ya no conceden hipotecas a los promotores para construir y aconsejan a sus clientes no comprar porque los pisos van a seguir bajando. ¿Tanto ha cambiado todo para que los bancos digan hoy negro donde ayer decian blanco? El precio del dinero, sobre el 4%, no es caro, lo caro es conseguir que estos señores de los bancos se dignen a concederte una hipoteca. En vez de bajar sus diferenciales o márgenes de venta, los suben al mismo ritmo que las exigencias para la concesión de crédito. Nos dieron alas y ahora nos dicen que no podemos volar, con lo que dejan claro quién manda en este país. Mi empresa sigue disponiendo de clientes dispuestos a endeudarse, o sea que la demanda existe, sólo falta alguien dispuesto a financiar estas operaciones'.
'Las diferencias entre comprar una vivienda en el centro de Madrid o Barcelona o en una localidad de provincias con precios más asequibles se reflejan en que estos últimos pagan la hipoteca y viven con lo que les sobra y los otros intentan subsistir después de pagarla. Esta situación es consecuencia de la falta de una buena política de vivienda, que no ha existido con ninguno de los gobiernos. Nuestros dirigentes se limitan a hacer política de vivienda social, siempre en épocas de elecciones, como la nueva Ley del Alquiler, que al inquilino de Madrid o Barcelona le parecerá una miseria y al resto de España le parecerá un regalo divino'.
'Si los gobiernos quieren que su política sea equitativa, que empiecen por trabajar no con cantidades exactas sino con porcentajes sobre el precio de la vivienda, tanto de alquiler como de compraventa.
También deberían identificar los sectores de población que realmente necesitan ayuda para la vivienda y, en caso de compra, donde sean más caras las viviendas se reciba una ayuda mayor. Con ello también desaparecerá el dinero negro. Esta sería para mí una política de vivienda efectiva'.
Los medios de comunicación, en su afán de dar noticias, tampoco han ayudado mucho al sector inmobiliario, que en nuestro país parece que es poco más que una profesión de espabilados, especuladores y gente de dudosa vida. No debemos asustar a la gente, sino asumir la realidad y ponernos a trabajar. No dudo de las actitudes ni de los esfuerzos del Gobierno, los bancos, ni de los medios, pero sí de que lo estemos haciendo todo lo bien que debemos'.
Serà el primer centre industrial que per al seu funcionament necessita menys energia de la qual produeix per mitjà dels sistemes fotovoltaics incorporats en la seva arquitectura
La utopia de l´autosuficiència energètica ja és una realitat. L´any que ve, al municipi de Flix a la província de Tarragona, comencés la construcció del primer clúster internacional exclusivament dedicat a la investigació i a la fabricació de sistemes de producció d´energia procedent de fonts renovables.
Grup Vallombrosa i l´arquitecte expert en sostenibilitat, Luca Lancini, responsables aquesta iniciativa, tenen com a objectiu demostrar per primera vegada amb un projecte concret que la sostenibilitat és possible també en el sector industrial.
El complex industrial de Flix, en el que s´invertiran 500 milions d´euros i que ocuparà una extensió de 80.000 metres quadrats, és un centre pioner perquè aplica els criteris ambientals a tots els seus àmbits d´influència i actuació. És sostenible pel que produeix, per com ho produeix i pel context arquitectònic on ho produeix.
Des dels materials, que són bio-compatibles, la integració de la urbanització a l´entorn de la població, l´arquitectura bioclimàtica dels volums, la integració dels sistemes captadors en l´arquitectura, la recollida i reutilització de les aigües pluvials i fins a criteris que facilitin el desmuntatge de les naus i la separació selectiva dels residus durant la fase de demolició. Tot s´ha tingut en compte per complir amb els criteris de sostenibilitat i conservació del medi ambient.
Lo sistemes fotovoltaics integrats en les cobertes, en els vidres, en la parets i en tot l´edifici en general permetran la producció d´uns 12.000 W / h, energia equivalent a la qual necessitaria una localitat d´unes 15.000 persones.
El complex industrial, que crearà uns 400 llocs de treball a la zona, ve a demostrar que la màxima eficiència és possible. L´energia residual dels forns, que treballen a 2600°C i que estan projectats per no emetre C02 en l´atmosfera, es reutilitza per a la climatització del polígon, una sinergia tecnològica que aplicada a tots els centres industrials espanyols, disminuiria l´impacte ambiental global transformant les fabriques en centres proveïdors d´energia verda.
La companyia preveu desenvolupar el cicle complet de generació d´energia: fabricació de silici grau solar, producció de lingots, cel·les i plaques solars. La novetat principal d´aquest projecte és el silici, primera matèria de les plaques, que s´obtindrà amb una nova tecnologia a partir de les clofolles d´arròs. La instal·lació i explotació de l´energia generada es realitzarà, prioritàriament, a través d´acords amb els ajuntaments de la zona. Aquests acords es faran extensius en un futur a ajuntaments de la resta d´Espanya i altres països d´Europa.
L´experiència (Know/How) espanyola del projecte, que el grup ja està concretant en diferents països, també troba l´interès de grans constructores per a l´aplicació de les mateixes solucions i criteris sostenibles en altres tipologies arquitectòniques.
Font: DIVISIO SIGO, SL
La multinacional química aposta per mantenir la seva seu corporativa al Prat de Llobregat
La Comissió Executiva de LA SEDA DE BARCELONA ha aprovat iniciar el procés de convocatòria d´un concurs internacional per al disseny de SEDA Tower. La multinacional química aposta per mantenir la seva seu corporativa al Prat de Llobregat, des d´on es dirigiran les filials del grup a Europa.
Aquest òrgan de decisió té previst constituir una Comissió Tècnica que serà la responsable de tutelar el procés i, entre d´altres funcions, preseleccionar dos estudis d´arquitectura nacionals i dos internacionals que passessin a la fase final del concurs. Un jurat format pels membres del Consell d´Administració de LA SEDA DE BARCELONA i de l´Ajuntament del Prat de Llobregat determinarà el projecte guanyador. La química i el consistori han arribat a un principi d´acord per al desenvolupament d´aquest projecte.
La companyia preveu iniciar les obres de la seva nova seu corporativa a mitjan 2008 a través de InmoSEDA, propietat al 100% de LA SEDA DE BARCELONA i filial que gestiona tots els terrenys no necessaris per a l´activitat industrial del Grup. InmoSEDA projectarà el conjunt d´oficines que serà el centre neuràlgic de la direcció i administració de la multinacional. Una seu estratègicament ubicada al costat de l´aeroport internacional de Barcelona i a la xarxa de connexió nacional ferroviària i d´alta velocitat.
La nova torre d´oficines de LA SEDA DE BARCELONA acollirà, també, un Centre d´Excel·lència de recerca i desenvolupament de noves tecnologies relacionades amb el PET; centre que prestarà servei a les 22 plantes de producció que configuren el Grup present en 11 països europeus.